kolmapäev, 3. veebruar 2016

Kaasaegne Arhitektuur: Belgia ja Prantsusmaa

Belgia

Rahvusliku ja modernse stiili otsingud. Majanduslik edu ja keskklassi tekkimise tõttu rahvusliku stiili otsing. Eeskujuks 16 saj tellisarhitektuur - kõik mis sellega ei kattunud sattus eliidi põlu alla. Hoone peab olema aus.

Les XX, EsteetiliseVabaduse Salong

Keskkonna kui terviku kujundamine. (pilt psyche couperus)

Huvi tarbekunsti suunas

Jan Toorob


Gustave Serrurier-Bovy - tegi mööblit, värvimata, idamaiste mõjudega ja eelnevast väga erinevad.









Victor Horta


Hotel Tassel 1892 (villa)

Esimesi kordi elamuarhitektuuris rauda kasutada, avatud planeering, Isikupärane "lindistiil", klassitsislik fassaad ja raudraamistus eendaken.

Juugendlik interjör









Hotel Solvay 1895

Kombineerib erinevaid materjale, kuid kuvi on peamine







Maison du Peuple 1897 - 1900

Üks kuulsamaid hooneid, tänaseks lammutatud

Kohalik tellis, vernakulaarne kivi, raud, klaas

Interjöris eksponeeritud teraskarkass (voolavus)

Kohvik, bürood, auditoorium. Sotsialistliku partei hoone talajal








Henry van de Velde

1894 "kunst on kirgastumine" kunst ühiskonna teenistusse, kõige tähtsam on võitlus inetusse vastu. Keskkond ise on tähtsam. Ühiskonda tuleb muuta keskkonna kujunduse kaudu.
Suuremates linnades ta oma teooriad ei jõudnud, ta jäi kodu piiridesse.

Jõudis arhitektuurini kuna tegi endale ise maja

1895 enda maja Brüsseli lähistes

Terviklik kunstiteos - isegi sööginõud
Esmakordselt iseloomulik ekspressiivne joon
Kavandas oma abikaasale hoonesse soivad riided
  1902 "Strukturaalselt lineaarne ornament"
Ornamentika on pealepandud, ornament on ehitisega ühte põimunud
"Joon kannab joonistaja elujõudu ja energiat"
Puristlik ja ilustamisvastane hoiak 
Ürgsed maalähedased vormid
1904 suurhertsogliku kunsttööstuskooli direktor Weimaris, tegi kooli käsitäälislikeks meistrikodadeks. (Bauhaus)
Kolis saksamaale

Kölni Werkbundi näituse teater 1914
Juugendlik betoonikäsitlus, vormiliselt uus ja voolav
Eeskujuks Erich Mendelsohnile
Teater oli tema jaoks oluline, sest tema jaoks oli see ühiskondlikuse sümbol


Prantsusmaa

Anatole de Baudot ja Paul Cottancin
Pariisi Saint-jean-de-montmarte kirik 1894

Sarrustatud betoon ja sarrustatud tellismüür ehituslik ratsionalism






Hector Guimard

Klassikalisem juugend arhitekt prantsusmaal
Kiitis oma stiili otsimist

Ecole du sacre coeur 1895
Põhines illustratsioonidel

Kasutas kolme erinevat stiili:
  • Maapiirkondlik villade stiil - rustikaalnsus ja vaba ning eri mtj kombineeriv
  • Linnalik stiil - tellismüüritis ja skulptuur
  • Metroojaamade stiil - ämblikuvõrk


Metroosissepääsud :

Loodusvorme jäljendavad malmist standaarelemendid
Emailitud teras ja klaas








Pariisi Humbert de Romans kontserrdimaja 1901, enam ei ole olemas
Kõrvutatakse Maison du Peuple kõrval ehitusliku ratsionalismiga, 







Castel orgeval 1905

Päkapikumaja
Pilt väljast ja originaal joonis











Castel Beranger 1894 - 98
Paistab täpselt välja millest ta koosneb



























Tony Garnier

Tegutses juugendi ajal kuid polnud juugendi stiilis
Pariisi Ecole des Beaux Arts´is Julien Guaddet (jätkas Durandi õpetust, elemendipõhine lähenemine) õpilane

Cite Industrielle 1904/1917
Tsoneeritud ülesehitus (ennetas mederniste) - lähenes linnale palju põhjalikumalt, pakkus kõigele konkreetsed konstruktiivsed skeemid - ei võetud kasutusse









Mitmekesine hoonestus
Rombikujuline halduskeskus
Kaasaegsed ehitusmeetodid vs sotsialistlik Arkaadia





Tööstuslinna põhimõtted ja planeeringulahendus
Hästi demokraatlik 
Madal hoonestus kuni 2 korrust



Linnaehituslik mõtte väljendus

Tapamajad (La Mouche 1917) - koondada need kõik ühte kokku

Ehitati pikalt, oli sõjaväe kasutuses, nüüd on ehitatud kontserti hooneks 











Grange-Blanche haigla
Etats-Unis (ühendriikide) kvartal











Auguste Perret


Kasiino Saint-Malos 1899 - pole alles enam
Rahvusromantism ja ehituslik ratsionalism

Omas vennaga koos firmat ja tegid enamus hooneid koos










Wagrami avenüü korterelamu 1902


Naasmine traditsiooni juurde - seinapind kaunistatud ornamendiga (floraalne juugend), laineline kivi
raudbetoon





Franklini tn korterelamu 1903
Raudbetooni kasutas samamoodi nagu kasutaks puitu (Choisy, Hennebique)
Vertikaalne, liigendatud, gootlik mulje, kivinenud juugend
Avatud plaanilahendus








Garaaz 1905

Alguses töötas isa firmas, kuid isa suri ära
Esimene tõste mehhanismiga garaaz, hästi praktiline, kuid arhitektuuri keel meenutab sakraalehitust vt aknaid, kõrge lööviline ja ülalt tulev valgus
















Theatre des Champs-Elysees 1911-13

Henry van de Velde alltöövõtja - vaidlustas kõik konstruktiivse loogika ja tegi oma poolse lahenduse, mistõttu sai ise vastutavaks arhitektiks ja Velde sai konsultandiks
3 saali kõrvalruumidega
Ümmargune kupliga peasaal sammastel
Monoliitne karkass, konsoolid ja fermid, raudbetoon


















Notre-Dame du Raincy kirik 1922-24
Raudbetoonstiili kõige puhtam teos
Võttis kasutusele silindrilise samba, stilistilises mõttes modernism


















Pariisi dekoratiiv ja tööstuskunsti näituse teater 1925
Kergkonstruktsioon, sest see pidi olema hiljem lammutatav, kaaluka monoliitse karkassi muljega: puit tellis terastoed



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar